Filmski opus
Da i film ima svoje pjesnike, to je poznato. Ali da je Mihovil Pansini jedan od najlucidnijih i najznačajnijih pjesnika filma na prostoru bivše zajedničke države – to je široj javnosti manje poznato, iz jednostavnog razloga što se Pansini bavio isključivo neprofesijskim filmom. Sudbina neprofesijskog filma u nas je bila takva da, iako je on u proteklih pedesetak godina predstavljao jedinu autentičnu avangardu u području filmske ekspresije, nikad nije (a vjerojatno i neće) s dovoljno razumijevanja biti valoriziran u javnosti. Ovaj je dokumentarac pokušaj da se kroz Pansinijeva razmišljanja i inserte iz filmova donekle rekonstruira filmski razvoj ovog izuzetnog autora neprofesijskog filma.
– Izvor: Hrvatski filmski savez
Više o značaju Mihovila Pansinija u povijesti hrvatske kinematografije i njezinih modernističkih tendencija pročitajte u preglednom radu Ivana Žaknića: Mihovil Pansini ili sasvim namjerno veličanje.
Pričom o neumitnosti sudbine jednog kokota, čiji kraj pasivno promatra djevojčica, izražena je tjeskoba zarobljenosti, okruženja žicom i unaprijed određene nepromjenljive sudbine.
“Ima stvari koje su unaprijed određene i od kojih se ne može pobjeći. Ostaje samo čežnja.”
autor: Mihovil Pansini,
igrani, ekperimentalni, kratkometražni film
crno-bijeli film
Kinoklub Zagreb, 1958.
Film posvećen Franzu Kafki. O tjeskobi čovjeka zarobljenog na otoku, okruženom morem i njegovim pokušajima da dopre do nečeg drugog. Kada naiđe žena, ti pokušaji prestaju, a čovjek ostaje žrtvom svoje pasivnosti.
“U ovom su filmu događaji i lica izmišljeni. Sve je samo vizuelni odraz doživljenog osjećaja napuštenosti.”
autor: Mihovil Pansini, k. I. Vesna (Mihovil Pansini)
igrani, ekperimentalni, kratkometražni film
crno-bijeli film
Kinoklub Zagreb, 1955.
Izvorno snimljeno na S/8 mm.
Filmska građa pripremljena za nerealizirani dokumentarni film o Korčuli.
autor: Mihovil Pansini
dokumentarni, kratkometražni film
crno-bijeli film
nemontirano
Kinoklub Zagreb, 1955.
Snimci grada i života na Korčuli.
autor: Vanja Žanko
samostalni autor
dokumentarni, kratkometražni film
crno-bijeli film
Film o crtežima Miljenka Stančića.
autor: Mihovil Pansini
snimatelj: Nedjeljko Čaće
ton: Zlatko Sudović
dokumentarni, eksperimentalni, kratkometražni film
crno-bijeli film
optički ton na filmskoj vrpci
Kinoklub Zagreb, 1955.
Film o slikama i crtežima Josipa Vanište iz razdoblja 1950. do 1954. godine.
autor: Mihovil Pansini
snimatelj: Stjepan Katušić, Nedjeljko Čaće
glazba: Milko Kelemen
tehničko vodstvo: Radoslav Putar, Milko Kelemen
asistent režije: Tinko Globočnik
dokumenatrni, eksperimentalni, kratkometražni film
crno-bijeli film
optički ton na filmskoj vrpci
Kinoklub Zagreb, 1958.
Film posvećen Ivanu Meštroviću o povezanosti dalmatinskog krša, koji oblikuje ljude, i ljudi, koji kamen pretvaraju u skulpture. Snimljeno u Drnišu i Otavicama.
autor: Mihovil Pansini,
dokumentarni, ekperimentalni, kratkometražni film
crno-bijeli film
optički ton na filmskoj vrpci
Kinoklub Zagreb, 1958.
Dvorište hotela. Ljudi dolaze, prolaze, sjede, kartaju, list papira nemoćno zaleprša na lahoru. Kroz prozor hotela sve to promatra djevojka. I kao što jedno poslije podne prolazi dok ona gleda kroz prozor, tako je prošao i cijeli život.
autor: Mihovil Pansini
igrani, eksperimentalni, kratkometražni film
crno-bijeli film
optički ton na filmskoj vrpci
Kinoklub Zagreb, 1958.
Film inspiriran starom gramofonskom pločom s istoimenom pjesmom.
“Sva naša nastojanja iz generacije u generaciju okreću se u krugu.”
autor: Mihovil Pansini
snimatelj: Vladimir Hoholač
sudjeluju: Branka Jazbinšek, Vladimir Petek
asistent režije i kamere: V. Petek
igrani, eksperimentalni, kratkometražni film
crno-bijeli film
optički ton na filmskoj vrpci
Kinoklub Zagreb, 1958.
Nepokretna kamera prati niz automobila koji prolaze ulicom, portretirajući tako prometnu bujicu gotovo bez ikakve voljne autorove intervencije.
autor: Mihovil Pansini
snimatelj: Viktor Farago
dokumentarni, ekperimentalni, kratkometražni film
crno-bijeli film
Kinoklub Zagreb, 1958.
Film sniman kroz mutno staklo kroz koje se naziru boje i oblici u pokretu, a njihovim razlijevanjem postignuti su različiti nefigurativni vizualni efekti. Glazbenu podlogu boja i pokreta elemenata čini Modungova pjesma Piove.
autor: Mihovil Pansini
snimatelj: Miloš Oreščanin
asistent kamere: V. Hoholač
asistent režije: Vladimir Petek
ekperimentalni, kratkometražni film
film u boji
magnetski ton
Kinoklub Zagreb, 1958.
Do krajnosti izražajno reduciran film na nekoliko praznih bijelih kadrova i kadrova čistog plavog neba.
autor: Mihovil Pansini
igrani, ekperimentalni, kratkometražni film
crno-bijeli film
Kinoklub Zagreb, 1963.
Filmsko bilježenje slučajno odabranog dijela stvarnosti: statični snimci ulaza u zgradu i dvorište u kojem se ništa ne događa, snimljeni s prozora na drugoj strani ulice.
autor: Mihovil Pansini
snimatelj: Vladimir Petek
koautori: A. Radivojević, V. Petek, I. Marović, V. Farago
ekperimentalni, kratkometražni film
crno-bijeli film
optički ton na filmskoj vrpci
Kinoklub Zagreb, 1963.
Film nastao automatskim snimanjem kamere obješene na leđima čovjeka koji hoda. U pripremi snimanja planirano je mjesto i vrijeme snimanja, dok je sve ostalo prepušteno slučajnosti i samoj kameri.
autor: Mihovil Pansini
igrani, eksperimentali, kratkometražni film
crno-bijeli film
optički ton na filmskoj vrpci
Kinoklub Zagreb, 1963.
Film o slikama Miljenka Stančića iz razdoblja 1951. do 1955. godine, koje obuhvaćaju teme od ljubavi do smrti.
autor: Mihovil Pansini
snimatelji: Stjepan Katušić, Miljenko Čaće
glazba: Milko Kelemen
Tekst napisao Radoslav Putar. Muzičko vodstvo Milko Kelemen.
dokumentarni, eksperimentalni, kratkometražni film
crno-bijeli film
optički ton na filmskoj vrpci
Kinoklub Zagreb, 1955.
Posvećeno Dušanu Makavejevu.
Čovjek uporno nosi vodu i ispire zahod usklađenim redom i to obredno izvršavanje dužnosti stvara atmosferu izgubljenosti i destrukcije ličnosti.
autor: Mihovil Pansini
dokumentarni, eksperimentalni, kratkometražni film
crno-bijeli film
optički ton na filmskoj vrpci
Kinoklub Zagreb, 1963.
autor Milan Bukovac |
montažer Milan Bukovac |
pomoćnica režije Tomislava Vereš |
majstor rasvjete Krešimir Hanžić |
snimatelji Boris Zegnal i Dušan Vugrinec |
ton snimili Zvonimir Poljak i Milan Bumčić |
producent Zoran Tadić |
završna obrada tona Zvonimir Poljak |